Αναπτυξιακά στάδια Εργοθεραπείας

Με βάση την φυσιολογική ανάπτυξη

Η παιδιατρική εργοθεραπεία στοχεύει και δίνει λύσεις σε δυσκολίες που αφορούν τα στάδια της τυπικής ανάπτυξης.

Στον κινητικό τομέα:

  • Συχνά πέφτουν κάτω ή χτυπούν εύκολα στα έπιπλα.
  • Φαίνονται αδέξια σε δραστηριότητες που απαιτούν κίνηση.
  • Δείχνουν να κουράζονται εύκολα.
  • Έχουν φτωχή στάση σώματος, ξαπλώνουν συνέχεια
  • Έχουν φτωχό έλεγχο σε λεπτές κινήσεις και δυσκολία στους λεπτούς χειρισμούς (να κρατήσουν το μολύβι ή να κόψουν με το ψαλίδι).
  • Δυσκολεύονται στον σχηματισμό γραμμάτων ή σχημάτων.

 

Στον τομέα καθημερινής ζωής:

  • Καθυστερούν να αναπτύξουν δραστηριότητες αυτουπηρέτησης (φαγητό, τουαλέτα και έχουν δυσκολία στο να ντυθούν ή να κουμπωθούν).
  • Έχουν δυσκολία στο φαγητό (μπορεί να τρώνε λίγο ή να δυσκολεύονται να μασήσουν, μπορεί να βάζουν μεγάλη ποσότητα φαγητά στο στόμα ή να λερώνονται πολύ όταν τρώνε).

Στον αισθητηριακό  τομέα:

  • Αποφεύγουν το άγγιγμα (ή αποτραβιούνται ή αντιδρούν υπερβολικά).
  • Αποφεύγουν δραστηριότητες περιποίησης όπως το κόψιμο των νυχιών, το λούσιμο, το βούρτσισμα των δοντιών.
  • Αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κίνηση όπως της παιδικής χαράς.
  • Είναι υπερβολικά ευαίσθητα στους ήχους

 

Στον συμπεριφορικό τομέα:

  • Έχουν δυσκολία στο να παραμείνουν σε μία θέση και εμφανίζουν διάθεση να κινούνται συνεχώς.
  • Δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, να οργανωθούν και επεξεργαστούν σωστά τις πληροφορίες.

Ο εργοθεραπευτής απευθύνεται στους τομείς των δεξιοτήτων που ακολουθούν:

Στο αδρό συντονισμό όπως ισορροπία, συγχρονισμός των δύο μερών του σώματος, προσανατολισμός στον χώρο.

Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:

  • Στην ισορροπία όπως το να σταθεί στο ένα πόδι, να περπατήσει σε δοκό, να πηδήξει
  • Στην αδεξιότητα σε βάδιση, σε τρέξιμο
  • Στον αμφίπλευρο συγχρονισμό όπως να περάσει εμπόδιο
  • Στις δραστηριότητες με την μπάλα όπως να χτυπήσει, να πιάσει ή να πετάξει

Στην λεπτή κινητικότητα όπως ασκήσεις προγραφής, γραφής, χρήσης ψαλιδιού, χρήσης λεπτών χειρισμών που αφορούν αντικείμενα ή κατασκευές.

Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:

  • Στην σύλληψη και στον έλεγχο του μολυβιού
  • Στην σταθερότητα και τη δύναμη του χεριού κ’ των δακτύλων
  • Στον σχηματισμό και την αντιγραφή σχημάτων κ’ γραμμάτων
  • Στον τρόπο που χρησιμοποιεί και οργανώσει τον χώρο
  • Στις δεξιότητες οπτικής αντίληψης
  • Στην ταχύτητα και την ακρίβεια

Στον τομέα γνωστικών κ’ αντιληπτικών λειτουργιών όπως προσοχή, μνήμη, οπτική επεξεργασία.

Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:

  • Στην οπτική μνήμη στην διάκριση εικόνας από το φόντο
  • Στην αναγνώριση αντίστροφης αντικειμένων ή συμβόλων
  • Στην ταύτιση, σύγκριση, στους συσχετισμούς
  • Στην οπτική διάκριση όπως το βρίσκει ομοιότητες ή διαφορές

Κοινωνικοποίηση όπως αλληλεπίδραση, επικοινωνία, αυτοεκτίμηση

Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:

  • Στο να ακολουθεί λεκτικές εντολές
  • Στο παιχνίδι να μοιράζεται πράγματα
  • Στο να αλληλεπιδρά με τους συνομηλίκους του
  • Στο να αναπτύξει αυτοεκτίμηση

Στον τομέα Δ.Κ.Ζ. όπως φαγητό, ντύσιμο, μπάνιο, υγιεινή

Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:

  • Στην σωστή χρήση εργαλείων κατά την διάρκεια του φαγητού (κουταλιού, πιρουνιού)
  • Στον προσανατολισμό ρούχων, παπουτσιών κ’ καλτσών
  • Στο μπάνιο και στην υγιεινή όπου δίνεται έμφαση στον τρόπο που εκτελούνται αυτές οι δραστηριότητες
  • Στην διάκριση δεξιού-αριστερού ή μπρος-πίσω στο ντύσιμο