Αναπτυξιακά στάδια Εργοθεραπείας
Με βάση την φυσιολογική ανάπτυξη
Η παιδιατρική εργοθεραπεία στοχεύει και δίνει λύσεις σε δυσκολίες που αφορούν τα στάδια της τυπικής ανάπτυξης.
Στον κινητικό τομέα:
- Συχνά πέφτουν κάτω ή χτυπούν εύκολα στα έπιπλα.
- Φαίνονται αδέξια σε δραστηριότητες που απαιτούν κίνηση.
- Δείχνουν να κουράζονται εύκολα.
- Έχουν φτωχή στάση σώματος, ξαπλώνουν συνέχεια
- Έχουν φτωχό έλεγχο σε λεπτές κινήσεις και δυσκολία στους λεπτούς χειρισμούς (να κρατήσουν το μολύβι ή να κόψουν με το ψαλίδι).
- Δυσκολεύονται στον σχηματισμό γραμμάτων ή σχημάτων.
Στον τομέα καθημερινής ζωής:
- Καθυστερούν να αναπτύξουν δραστηριότητες αυτουπηρέτησης (φαγητό, τουαλέτα και έχουν δυσκολία στο να ντυθούν ή να κουμπωθούν).
- Έχουν δυσκολία στο φαγητό (μπορεί να τρώνε λίγο ή να δυσκολεύονται να μασήσουν, μπορεί να βάζουν μεγάλη ποσότητα φαγητά στο στόμα ή να λερώνονται πολύ όταν τρώνε).
Στον αισθητηριακό τομέα:
- Αποφεύγουν το άγγιγμα (ή αποτραβιούνται ή αντιδρούν υπερβολικά).
- Αποφεύγουν δραστηριότητες περιποίησης όπως το κόψιμο των νυχιών, το λούσιμο, το βούρτσισμα των δοντιών.
- Αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κίνηση όπως της παιδικής χαράς.
- Είναι υπερβολικά ευαίσθητα στους ήχους
Στον συμπεριφορικό τομέα:
- Έχουν δυσκολία στο να παραμείνουν σε μία θέση και εμφανίζουν διάθεση να κινούνται συνεχώς.
- Δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, να οργανωθούν και επεξεργαστούν σωστά τις πληροφορίες.
Ο εργοθεραπευτής απευθύνεται στους τομείς των δεξιοτήτων που ακολουθούν:
Στο αδρό συντονισμό όπως ισορροπία, συγχρονισμός των δύο μερών του σώματος, προσανατολισμός στον χώρο.
Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:
- Στην ισορροπία όπως το να σταθεί στο ένα πόδι, να περπατήσει σε δοκό, να πηδήξει
- Στην αδεξιότητα σε βάδιση, σε τρέξιμο
- Στον αμφίπλευρο συγχρονισμό όπως να περάσει εμπόδιο
- Στις δραστηριότητες με την μπάλα όπως να χτυπήσει, να πιάσει ή να πετάξει
Στην λεπτή κινητικότητα όπως ασκήσεις προγραφής, γραφής, χρήσης ψαλιδιού, χρήσης λεπτών χειρισμών που αφορούν αντικείμενα ή κατασκευές.
Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:
- Στην σύλληψη και στον έλεγχο του μολυβιού
- Στην σταθερότητα και τη δύναμη του χεριού κ’ των δακτύλων
- Στον σχηματισμό και την αντιγραφή σχημάτων κ’ γραμμάτων
- Στον τρόπο που χρησιμοποιεί και οργανώσει τον χώρο
- Στις δεξιότητες οπτικής αντίληψης
- Στην ταχύτητα και την ακρίβεια
Στον τομέα γνωστικών κ’ αντιληπτικών λειτουργιών όπως προσοχή, μνήμη, οπτική επεξεργασία.
Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:
- Στην οπτική μνήμη στην διάκριση εικόνας από το φόντο
- Στην αναγνώριση αντίστροφης αντικειμένων ή συμβόλων
- Στην ταύτιση, σύγκριση, στους συσχετισμούς
- Στην οπτική διάκριση όπως το βρίσκει ομοιότητες ή διαφορές
Κοινωνικοποίηση όπως αλληλεπίδραση, επικοινωνία, αυτοεκτίμηση
Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:
- Στο να ακολουθεί λεκτικές εντολές
- Στο παιχνίδι να μοιράζεται πράγματα
- Στο να αλληλεπιδρά με τους συνομηλίκους του
- Στο να αναπτύξει αυτοεκτίμηση
Στον τομέα Δ.Κ.Ζ. όπως φαγητό, ντύσιμο, μπάνιο, υγιεινή
Δυσκολίες που αντιμετωπίζονται από τον Θεραπευτή:
- Στην σωστή χρήση εργαλείων κατά την διάρκεια του φαγητού (κουταλιού, πιρουνιού)
- Στον προσανατολισμό ρούχων, παπουτσιών κ’ καλτσών
- Στο μπάνιο και στην υγιεινή όπου δίνεται έμφαση στον τρόπο που εκτελούνται αυτές οι δραστηριότητες
- Στην διάκριση δεξιού-αριστερού ή μπρος-πίσω στο ντύσιμο